Ślub cywilny – jakie formalności trzeba załatwić, jak wygląda przebieg ceremonii?
Na ślub cywilny decyduje się coraz więcej par młodych. Zastanawiacie się nad takim ślubem? W takim razie dowiedzcie się na jego temat nieco więcej. Po zapoznaniu się z naszym poradnikiem możecie dowiedzieć się jak przebiega ślub cywilny, ile kosztuje i jak się do niego przygotować.
Gdzie zorganizować ślub cywilny?
Zanim przejdziecie do organizowania ślubu cywilnego koniecznie zastanówcie się, gdzie chcecie go zorganizować. Wiele osób uważa, że w przypadku ślubu cywilnego miejsce jego organizacji zależy od adresu zameldowania pary młodej. To jednak nieprawda. Nie ma obowiązku organizowania ślubu cywilnego w Urzędzie Stanu Cywilnego w mieście, w którym zameldowani są panna młoda lub pan młody. Tak więc jeśli mieszkacie w Warszawie, ale marzy wam się ślub nad morzem lub w górach, a chcecie mieć ślub cywilny, to nie ma co do tego żadnych przeciwskazań. Po wybraniu miejsca możecie zgłosić się do wybranego Urzędu Stanu Cywilnego i dopełnić formalności.
Jakie dokumenty są niezbędne do ślubu cywilnego?
Osoby biorące ślub cywilny powinny pamiętać, że podczas składania wniosku i w trakcie ceremonii konieczne jest okazanie dokumentów takich jak – dokument tożsamości, odpis aktu urodzenia i dowód dokonania opłaty skarbowej. Są jednak przypadki, kiedy w trakcie ślubu cywilnego para młoda może zostać poproszona o przedstawienie dodatkowych dokumentów. W niektórych przypadkach potrzebne będzie okazanie pozwolenia sądu na zawarcie związku małżeńskiego. Zazwyczaj jest to konieczne w przypadkach, kiedy do ślubu dochodzi kiedy para młoda nie ma ukończonych osiemnastu lat. Osoby, które są po rozwodzie i ponownie chcąc wziąć ślub cywilny są zaś zmuszone do okazania dokumentu potwierdzającego, że rozwód jest zakończony, a poprzednie małżeństwo prawnie już nie istnieje.
Ile kosztuje ślub cywilny?
Bardzo często zadawanym pytaniem jest – ile kosztuje ślub cywilny? Wszystko zależy od rodzaju ślubu i tego, gdzie odbędzie się ceremonia. Opłata za sporządzenie aktu małżeństwa wynosi dokładnie 84 zł i taką opłatę musi ponieść para młoda podczas rezerwowania terminu ślubu w Urzędzie Stanu Cywilnego. Warto jednak wiedzieć, że niektóre pary nie chcą brać ślubu w Urzędzie Stanu Cywilnego, ale na przykład w plenerze. W takim wypadku konieczne jest dokonanie dodatkowej opłaty w wysokości 1000 złotych. Są jednak sytuacje, w których mimo tego, że ślub odbędzie się poza Urzędem Stanu Cywilnego, dokonanie dodatkowej opłaty nie jest konieczne. Jest tak zazwyczaj jeśli ślub cywilny udzielany jest w szpitalu lub w więzieniu.
Ile czeka się na ślub cywilny?
Coraz więcej par decyduje się na wzięcie ślubu cywilnego, ponieważ nie trzeba tak długo czekać na wolny termin, jak jest to w przypadku ślubu kościelnego. Ile zazwyczaj czeka się na termin? Wszystko zależy od Urzędu Stanu Cywilnego. W małych miastach para może wybrać sobie nawet terminy na za dwa miesiące. Zdarzają się nawet takie sytuacje, że w momencie rezerwacji terminu
para młoda może wybrać sobie dzień z tego samego miesiąca, w którym dokonuje się rezerwacji i wszystkich formalności. Jednak w większych miastach dostępność wolnych terminów jest nieco mniejsza i przyszła para młoda zazwyczaj musi oczekiwać na ceremonię około pół roku.
Jak dopełnić formalności do ślubu cywilnego?
Jak wygląda organizowanie ślubu cywilnego krok po kroku? To bardzo proste:
- Wybierzcie Urząd Stanu Cywilnego – Jak już wcześniej wspomnieliśmy możecie wybrać dowolny Urząd Stanu Cywilnego, a na waszą decyzję wcale nie muszą wpływać adresy zameldowania.
- Przygotujcie i sprawdźcie podstawowe dokumenty – wyżej wymieniliśmy wszystkie podstawowe dokumenty, które należy mieć przy sobie podczas zamawiania terminu, a także podczas ceremonii. Warto upewnić się, czy dokumenty są we właściwej formie, a także, czy są ważne.
- Przygotujcie dodatkowe dokumenty – ta część dotyczy tylko niektórych sytuacji. Upewnijcie się jednak, jakie dokumenty w waszym przypadku są niezbędne.
- Przejdźcie do ustalania terminu – po zebraniu wszystkich dokumentów możecie udać się do wybranego Urzędu Stanu Cywilnego i zgłosić się po termin ślubu.
- Złóżcie zapewnienie – w urzędzie będziecie musieli złożyć zapewnienie o tym, że zdajecie sobie sprawę z tego w jakich okolicznościach zawieracie związek małżeński.
- Opłaćcie ślub – po dokonaniu wszystkich formalności możecie przejść do złożenia opłaty.
To pokazuje, że organizacja ślubu cywilnego jest naprawdę łatwa i nie powinna zająć dużo czasu.
Kto udziela ślubu cywilnego?
Jeśli decydujecie się na wzięcie ślubu cywilnego, warto byście wiedzieli, kto będzie wam go udzielać. Nie ma znaczenia, czy bierzecie ślub cywilny w plenerze, czy w budynku urzędu, ślubu zawsze udziela Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego.
Jak wygląda przebieg ślubu cywilnego?
Na początku Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego zaprosi was na salę, a następnie będzie potwierdzać waszą tożsamość. Warto wiedzieć, że kierownik będzie potwierdzać tożsamość nie tylko pary młodej, ale również świadków. Dlatego bardzo ważne jest to, by świadkowie mieli przy sobie dowody osobiste lub paszporty. Następnie kierownik Urzędu Stanu Cywilnego przemawia do zabranych. Potem nadchodzi najważniejsza część, czyli składanie przysięgi małżeńskiej. Po tym kierownik USC potwierdza zawarcie małżeństwa, a na sam koniec małżonkowie mogą przejść do podpisywania aktu małżeństwa.
Ile trwa ślub cywilny?
Cała ceremonia wraz z przysięgą i formalnościami zazwyczaj trwa około 15- 30 minut. Jest to więc szybka ceremonia.
O czym powinni pamiętać świadkowie podczas ślubu cywilnego?
Oczywiście, tak samo jak w przypadku ślubu kościelnego, ceremonia nie może odbyć się bez świadków. Muszą oni złożyć podpisy potwierdzające ich obecność. Kim może zostać świadek? Po pierwsze należy pamiętać, że musi to być osoba pełnoletnia. Po drugie świadkowie muszą posiadać ważny dokument tożsamości, którym może być dowód osobisty lub paszport. Tak naprawdę nie ma więcej wytycznych dotyczących świadków. W przypadku ślubu cywilnego mogą to być dwie kobiety lub dwoje mężczyzn
Wiecie już nieco więcej o tym jak zorganizować ślub cywilny i jak przebiega ceremonia? W takim razie możecie zdecydować, czy o właśnie takiej ceremonii marzycie. Jeśli tak, wiecie już jak zabrać się za organizowanie ślubu cywilnego, o jakich formalnościach musicie pamiętać, a także na co trzeba się przygotować.